DE CE AM NEVOIE DE EDUCATIE VIZUALA

– Ai mai fost vreodata aici, in Muzeul Zambaccian?
– Da, de mult, dar nu mai tin minte mare lucru.
– Hai sa intram!
– Uau, uitasem cat de frumoasa e casa…
– Da, si mie imi place mult. Hai sa incepem ce ne-am propus. Aici in stanga e o pictura mica. Ce vezi?
– O fata la razboiul de tesut, intr-o incapere intunecoasa.
– Iti place lucrarea?
– Da.
– De ce? 
– Nu stiu… Imi place pur si simplu. Adica o privesc cu placere… Nu stiu… Ma simt bine privind-o si
atat. Conteaza de ce imi place?
– Aceasta este o parte importanta din educatia vizuala. Capacitatea de a-ti explica de ce iti place. Ca sa
poti construi constient in fotografiile tale cu elementele pe care le placi, dar le si cunosti.
Gandeste-te, daca mergi la un ospat si mananaci preparate care iti plac dar nu stii nici ce contin nici
cum au fost gatite, vei ramane o vreme cu amintirea si apoi cu nimic. Daca insa descoperi
ingredientele, condimentele si aromele, identifici metodele de pregatire si preparare, poti ajunge sa
gatesti tu ceea ce iti place ori de cate ori vrei.
– Aaaaaa, suna foarte bine. Dar cum facem asta la fotografie.
– In primul rand studiind elementele de baza ale imaginii: compozitia, iluminarea, atomosfera si
actiunea.
– Mai sunt si altele?
– Da. Mai sunt. Dar le vom lua pe rand. Concret, in pictura din fata noastra, de unde vine lumina?
– De la o fereastra mica, aflata pe partea opusa a incaperii.
– Doar atat?
– Hmmm… Aaa, mai e o sursa de lumina. O alta fereastra, care nu apare in pictura, dar a carei lumina o
vedem proiectata pe personaj. De fapt e sursa principala din scena. Cealalta e doar o sursa contre-jour
pentru accent. Daca ma duc pe firul luminii incep sa descoper detalii ale incaperii, ale razboiului de
tesut, hainele fetei, alcatuirea corpului.
– Foarte bine. Le-ai vazut inainte sa vorbim despre lumina?
– Nu. Pentru ca nu ma interesau.
– Iata de ce e important sa te uiti din puncte noi de vedere la orice lucrare. Pentru ca e de fapt mult mai
bogata decat pare la o prima vedere.
– Sa mai facem um pas. Ce auzi din pictura? Ce sugestii auditive transmite?
– Aud razboiul: fas, fas, fas. Si fosnetul hainelor. Si iar razboiul cu piesele de lemn care se ciocnesc:
clac, clac. Si cantecul fetei.
– Fata canta?
– Da. Acum canta. Si e vie si tese si e plina de speranta.
– Simti vreu miros?
– Casa batraneasca din lemn cu arome de fum vechi si fructe puse la uscat. Asta chiar ma transporta
undeva in trecut. Si incep sa ating o lume pe care o uitasem.
– Aceasta e una puterile magice ale artei. Sa te poarte cu ea in locuri nebanuite.
– Excelent! Ce mai inseamna educatia vizuala?
– Insemana sa intelegi de ce lucrarea are acea dimensiune si forma. Acele culori si tip de pigmenti. Ce o
face importanta in creatia artistului sau epoca in care a fost realizata.
– E un fel de a pricepe pe baza unor informatii si repere concrete, dar si un fel de a te apropia de tine
insuti, daca imi dau bine seama.
– Da. In primul rand. Perceperea oricarei forme de arta e un act intim si foarte personalizat. In functie
de experientele privitorului.
In jurul nostru e o lume minunata. Si depinde doar de tine cat esti de antrenat pentru frumusetile ei.

Alte articole

Distribuie :

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *